Monday 26 December 2016

Perjalanan Dari Narita Airport T2 ke Mita

Merancang transport dari Airport ke tempat penginapan perlu dilakukan supaya kami tidak mengeluarkan kos yang banyak. Banyak pilihan yang boleh dibuat sebenarnya kerana tidak mengejar masa. Jadi sekiranya ingin santai boleh memilih yang paling lama untuk sampai, tapi kepenatan naik flight mungkin menjadi faktor untuk sampai cepat dengan minima kos. So pilihan yang ada adalah seperti berikut:




1. Menggunakan Narita Express (NEX)


 menggunakan NEX dari Narita Airport Terminal adalah lebih jimat jika membeli round trip tiket iaitu 4000 yen tetapi oleh kerana jadual penerbangan pulang sekitar pukul 10 pagi agak tergesa-gesa maka pilihan menggunakan NEX terpaksa diKIV dulu. Kosnya juga tidak murah tetapi perjalanan agak selesa kerana boleh turun di Tokyo atau Shinagawa dan tukar keretapi yamanote line ke Tamachi tanpa sebarang kos.




2. Menaiki Bus Keisei
     Pilihan kedua yang ada menggunakan bas samada Bas Keisei atau Narita Access. Tiket bas Keisei boleh dibeli di kaunter dan jika dibuat tempahan awal dapat diskaun 100 yen.





3. Menaiki Bus Narita Access

 Pilihan seterusnya menaiki bas Narita Access dimana tidak perlu beli tiket, beratur dan naik bas, terus bayar 1000 yen seorang. Lebih mudah dan cepat.


 Bas Keisei atau Narita Access akan berhenti di Tokyo station dan dari situ kena ambil Yamanote line untuk ke Tamachi. Tokyo Station boleh dikatakan agak besar dan sibuk terutamanya diwaktu puncak.

4. Naik Train Skyliner



5. Naik SkyAcess



Setibanya kami di Narita Airport, rupa-rupanya kapalterbang mendarat di Terminal 2. Setelah selesai urusan imigresen yang mengambil masa dalam 15 minit, kami pun melangkah keluar melalui pihak kastam Jepun yang hanya melihat pasport kami. Di luar kesejukan mula terasa dan kami pun mengenakan sweater dan jaket.


Terus cari tempat jual tiket untuk keretapi, bercadang nak beli terus Tokyo Wide Pass kat Narita tetapi melihatkan barisan yang panjang hasrat itu di tangguhkan. Cari pulak tempat jual tiket Access Express, tanya pada MakCik guide yang berdiri dekat dengan mesin jual tiket, dia cadangkan naik Keisei Main line je kerana untuk Access Express kena tunggu lagi 30 minit sedangkan kalau naik keisei Main line lebih cepat. So terus decide beli tiket keisei main line terus ke Mita Station. Punyalah baik makcik tu siap tunjuk kat mana kena masuk lagi. Harga Tiket 1190 Yen seorang.



No comments:

Post a Comment