Wednesday 7 December 2016

Persiapan terakhir sebelum ke Tokyo

Setelah hampir 3 bulan mengumpul maklumat bagi percutian pertama kali ke Tokyo, kini tinggal beberapa hari lagi untuk berlepas. So apa lagi kena review balik apa yang dah sedia dan apa yang belum.

1. Tiket Penerbangan
   Tiket telah ditempah pada bulan September setelah monitor turun naik harga melalui beberapa cara
 i. website Malaysiaonline http://www.malaysiaairlines.com/my/en.html
ii. Airasia http://www.airasia.com/my/en/home.page?cid=1
iii. melalui skyscanner untuk monitor turun naik harga tiket www.skyscanner.com



so tiket yang ditempah melalui penerbangan Malaysia Airlines dengan harga RM 25++ untuk dua orang. Oleh kerana MAS menyediakan makanan dan juga luggage maka kos yang dikeluarkan berbaloi dengan masa yang paling sesuai untuk melancong. Dapat meminumumkan bilangan cuti yang diambil dan beberapa faktor lain yang perlu diambil kira dalam merancang percutian kali ini.

2. Penginapan
    Kami memilih untuk menggunakan perkhidmatan Airbnb dan mendapat host yang menyewakan apartmentnya di kawasan Mita (Tamachi). Pada mulanya ingin menyewa di sekitar Saitama iaitu diluar Tokyo tetapi jarak untuk ke kawasan tumpuan agak jauh. Kadar sewaanya dalam RM1027 untuk 6 hari.  Agak berbaloi kerana mengikut pada google maps, apartment ni berhampiran dengan Tokyo Tower yang terkenal itu.



3. Pakaian Musim Sejuk
    Oleh kerana buget yang ciput untuk perbelanjaan percutian ini, kami memilih untuk mencari baju sejuk yang dijual secara bundle. Setelah mengoggle, banyak yang rekomen satu kedai bundle kat Ampang iaitu Family bundle. So kami mengambil peluang bila kami ke Kuala Lumpur untuk singgah dan mencari baju sejuk yang sesuai. Harganya amat berbaloi. bayangkan dengan harga serendah RM 15 sahaja sehelai, kami mengambil peluang untuk memilih pakaian sejuk yang sesuai pada mata kami. Begitu juga dengan seluar jeans, bayangkan dengan harga serendah RM15 saya dapat sehelai seluar wrangler yang belum digunakan lagi. So dengan kos kurang dari RM150, kami membeli beberapa helai jaket dan seluar.
Untuk Glove dan stokin kami mengunjungi Daiso yang menawarkan barangan tersebut dengan harga RM5.30 (termasuk GST). Yang lain-lain tu pakai yang sedia ada dan tengok mana yang sesuai untuk digunakan.

4. Kemudahan WIFI
    Untuk kemudahan wifi, kami telah menempah WIYO untuk digunakan.

5. Bekalan Makanan
    Kami hanya membeli 4 kotak Berahim sebagai bekalan untuk kesana. Mungkin kami akan tambah 3 in 1 nescafe dan milo sebagai bekalan dan juga snikers.

6. Pertukaran Matawang ke YEN
    Kadar pertukaran yang agak tinggi terpaksa dibuat dalam keadaan sekarang. Kami terpaksa tukar di Kuantan yang menawarkan 1000 yen untuk RM 40.50.. agak tinggi berbanding nilai tukaran yang boleh didapati di money master midvalley ( 1000 yen -RM 39.50)

7. Itenary
     Itenary yang dirancang adalah seperti berikut

    12/12- Penerbangan KUL NRT 950am-530pm

    13/12- Melawat sekitar UENO-Ameyoko-Akihabara-Asakusa-Tokyo Tower-Odaiba

    14/12- menaiki shinkansen menuju ke Karuizawa untuk menikmati suasana salji dan juga window shopping.


    15/12- Menaiki shinkansen dan Fujikyu untuk ke kawaguchiko dan melihat Gunung  Fuji

    16/12- Menaiki Super Hitachi melawat kawasan Hitachi (Masjid Hitachi) dan juga Mito (balik kampung jap..)

    17/12- Sehari lagi kat Tokyo, Shibuya-shnjuku-harajuku-ginza-Tokyo dan mana-mana yang sempat

    18/12- Penerbangan pulang NRT-KUL pukul 10 pagi.

8. Gadget yang dibawa
     i. Satu DSLR kamera...mesti bawak untuk ambik gambar yang cantik
     ii. Action camera Yi..
     iii. 2 Mobile phone camera....
 

 

No comments:

Post a Comment